Vláknina

13.05.2013 | 2617x | Aneta Kuchynková | Strava

Vláknina má prověřené schopnosti regulovat tělesnou hmotnost. Dokáže snižovat výskyt závažných onemocnění, jako jsou některé druhy rakoviny, kardiovaskulární onemocnění a diabetes mellitus. Váže na sebe vodu a cholesterol z potravy, snižuje tak kontakt toxických látek se stěnou střeva.

Doporučená denní dávka vlákniny je 30 gramů, to je alespoň 500g zeleniny nebo ovoce. V případě nárazového nadměrného příjmu vlákniny může ovšem dojít k nadýmání, bolestem břicha a plynatosti. Dlouhodobý nedostatek příjmu vlákniny může vést k zažívacím problémům, vzniku cukrovky a různým srdečním chorobám.

Vláknina je nestravitelná složka rostlinného původu, která není štěpitelná trávícími enzymy člověka ve střevech a která se v tenkém střevě nevstřebává, proto je nestravitelná a není využita jako přímý zdroj energie pro člověka. Podle rozpustnosti ve vodě dělíme vlákninu na rozpustnou (měkká vláknina, bobtnavé látky) a nerozpustnou (hrubá vláknina, plnidla).

Rozpustná vláknina má schopnost vstřebávat vodu (bobtnat), je hlavním substrátem pro bakterie v tenkém a v tlustém střevě, kde se pak účinkem baktérií rozkládají na jednodušší složky. Příznivé účinky rozpustné vlákniny jsou vstřebávání nadbytečné vody ze střev, snižování hladiny cholesterolu v krvi, zvětšování objemu stolice, úprava kyselosti žaludku a zpomalení jeho vyprazdňování, zpomalení trávení a resorpce glukózy. Díky tomu dochází k pomalejšímu nárůstu glykemické křivky.

Nejvhodnějšími zdroji rozpustné vlákniny je ovoce, zelenina, oves, sojové mléko a sojové produkty, luštěniny. Nejvíce rozpustné vlákniny obsahují některé druhy ovoce, jako jsou hrozny, angrešt, rybíz a další bobulovité druhy. Patří sem polysacharidy mořských a sladkovodních řas.

Nerozpustná vláknina (celulóza a lignin) se ve vodě nerozpouští. Je složena z různých složek buněčných stěn, které vážou vodu a urychlují průchod stolice střevem, v žaludku působí pocit sytosti. Nebobtnají a nejsou stravitelné, proto prochází zažívacím traktem nestrávené. Nerozpustná vláknina omezuje resorpci toxických látek a má mechanickou čistící funkci. Váže žlučové kyseliny a snižuje absorpci tuků a cholesterolu. Je obsažena především v obilninách, obilných zrnech a různých semenech. Velmi dobrými zdroji vlákniny jsou šrot, otruby, celozrnná mouka, grahamová mouka, ovesné vločky.

Obsah vlákniny ve vybraných potravinách
Potravina Vláknina (g/100g) Potravina Vláknina (g/100g)
Pšeničné otruby 45 Rýže natural 4
Lněné semínko 38 Pšeničná mouka 4
Pšeničné klíčky 18 Cornflakes 4
Sója 18 Kapusta 3
Fazole 15 Bílý chléb 3
Křehký chléb 6 - 19 Brokolice 3
Sušené fíky 12 Mrkev 3
Celozrné pečivo 8 - 10 Banány 3
Ovesné vločky 7 Květák 2
Rybíz 6 Jablka 2
Hrášek 5 Pomeranče 2
Maliny 5 Brambory 2
Začněte ještě dnes
Objednat se na základní diagnostiku organismu a konzultaci je snadné a můžete tak učinit právě teď. Vyplňte jednoduchý kontaktní formulář a naše asistentka s vámi domluví vhodný termín. Návštěva trvá 45–60 minut a nyní stojí akčních 200 Kč.

Je to k nám blízko

Svět zdraví v číslech

310 953
zhubnutých kilogramů
85
poraden
165
specialistů