Ryby a mořské plody: Do zdravé stravy prostě patří. Důvodů je hned několik

12.06.2018 | 2849x | Andrea Vašáková | Zdraví, Strava

Vzhledem k blahodárným účinkům látek, které ryby obsahují, by se měly jíst velmi často. Ze všeobecných statistik vychází, že člověk sní za jeden rok průměrně 16 kilogramů ryb. Češi jsou na tom ale o dost hůře, tam to totiž vychází na pouhých 5 kilogramů za rok. Toto skóre by bylo ale dobré zvyšovat. Protože ryby ke zdravému stravování prostě patří.

Zdravé tuky ve formě omega-3 mastných kyselin, vitamin D, vitamin B12, jód, vápník, fosfor a zinek. Ryby jsou prostě zdravé. A kdo říká, že ne, ten neví, o čem mluví.

Tolik nutričně kvalitních látek, živin a vitaminů se totiž pohromadě jen tak nevidí. Proto vám zařazení ryb a mořských plodů do jídelníčku velmi doporučujeme. Pojďme si společně projít, co všechno ryby obsahují a jaké mají tyto složky vliv na lidské zdraví.
 

CO RYBY OBSAHUJÍ A JAKÝ VLIV MÁ JEJICH KONZUMACE NA LIDSKÉ ZDRAVÍ
 

Omega-3 mastné kyseliny

Jedná se o polynenasycené mastné kyseliny, které lidské tělo potřebuje, ale nedokáže si je samo vyrobit. Proto je nazýváme esenciálními mastnými kyselinami. Podporují správné fungování kardiovaskulárního a nervového systému.

Zahrnují důležité kyseliny EPA (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kyselina dokosahexaenová), které jsou důležité nejen pro vývoj nervové soustavy (mozek, psychomotorický vývoj). DHA příznivě ovlivňuje funkci mozku a zraku. Omega-3 mastné kyseliny mimo jiné doplňují a vyrovnávají poměr mezi omega-6 a omega-3 mastnými kyselinami. Také snižují triacylgyceroly a produkci škodlivého LDL cholesterolu a působí protizánětlivě.
 

Vitamin A

Je nezbytný pro růst, zdravou pleť a dobrou funkci zraku. Potřeba dospělého člověka je 5 mg denně. Ve 100 gramech másle ho může být až 20 mg.

Jeho nedostatek se může projevit šeroslepostí nebo zhoršením zraku. Kromě zraku je vitamin A důležitý i pro řadu dalších funkcí organismu:

  • Posiluje imunitní systém, zvyšuje odolnost a zkracuje délku trvání nemocí.
  • Zvyšuje aktivitu bílých krvinek a pomáhá udržet zvlhčené sliznice, což prospívá organismu v boji proti různým infekcím.
  • Přispívá ke zdraví a pružnosti pokožky. Pomáhá předcházet vysoušení a rohovatění pokožky.
  • Snižuje nadbytečnou tvorbu kožního mazu, čímž pomáhá předcházet vzniku akné a nadbytečnému maštění vlasů.
  • Působí jako silný antioxidant, čímž chrání tělo před škodami způsobenými volnými radikály a v důsledku toho pomáhá předcházet některým druhům rakoviny.
  • Snižuje hladinu cholesterolu v krvi, díky čemuž chrání cévy a pomáhá předejít mrtvici.
  • Je nezbytný pro zdravé kosti, což souvisí zejména se zdravým vývojem svalstva u dětí.


Vitamin B12

Patří mezi vitaminy skupiny B. Je rozpustný ve vodě a hraje velkou roli při krvetvorbě. Díky němu mají naše červené krvinky správnou velikost a umí předávat kyslík dalším buňkám. Stejně tak je tento vitamin důležitý pro tvorbu buněčných membrán.

Má zásadní vliv na funkci nervových buněk. Trpíte-li jeho nedostatkem, přenos vzruchů mezi nervovými buňkami se zpomaluje, a tak se zhoršuje emoční zdraví a psychika trpí nevyvážeností. Následně může docházet k depresím a psychickým poruchám.
 

Vitamin D

  • Zajišťuje vstřebávání vápníku, který podporuje stavbu kostí. Je tedy důležitý nejen pro zdravý vývoj kostí u dětí, ale je také jedním z činitelů, který může ovlivnit snížení rizika vzniku osteoporózy.
  • Má komplexní a výrazné účinky na imunitní systém.
  • Aktivuje tvorbu ochranných protilátek proti bakteriím a virům. Hraje tedy klíčovou roli v boji proti infekčním onemocněním, např. respiračním nemocem jako je chřipka apod.
  • Je důležitý také pro udržení zdraví kardiovaskulárního systému. Jeho nedostatek se považuje za nezávislý rizikový faktor některých onemocnění srdce a úmrtí na kardiovaskulární příčinu, píše se na webu ČtiDoma.cz.
  • Na jeho dostatek je potřeba dbát také v těhotenství. "Léčba nízkých hladin vitaminu D působí pozitivně na plodnost, riziko osteoporózy u žen a celkový vývoj a růst plodu k normální porodní hmotnosti, dále na snížení výskytu některých komplikací jako je například těhotenská cukrovka a preeklampsie," uvádí na webu Vitalia.cz MUDr. Petr Podroužek, CSc.

Více o důležitosti vitaminu D si můžete přečíst v našem článku.


Jód

Jak je známo, jód v našem organismu zabezpečuje správnou funkci štítné žlázy. Ta produkuje hormony, které regulují metabolismus. Jód je proto velmi důležitý pro naše zdraví, růst a vývoj.

Při nedostatku jódu netvoří štítná žláza tolik hormonů, což se může projevovat plíživě a příznaky mohou naší pozornosti uniknout. Nejčastějšími projevy jsou v tomto případě únava, citlivost na chlad, přibývání na váze, spavost a snížená výkonnost.

Účinky jódu na lidský organismus:

  • Podílí se na tvorbě hormonů štítné žlázy.
  • Zajišťuje správný růst a vývoj všech tkání.
  • Zajišťuje správný vývoj plodu.
  • Zabraňuje předčasnému stárnutí.
  • Přispívá ke kvalitě kůže, vlasů, nehtů a zubů.
  • Zabraňuje ukládání cholesterolu v krvi.
  • Je účinný proti akné.
  • ​Zvyšuje efektivitu myšlení.


Fosfor

Fosfor je nedílnou součástí četných sloučenin, jako jsou sacharidy, bílkoviny nebo tuky. Kontroluje rovnováhu vápníku ve vnitřním prostředí a hraje určitou roli v mechanismech působení vitamínu D.

Podílí se na formování kostí a krve a je důležitý pro správnou činnost štítné žlázy. Webový magazín Zdravé zdraví upozorňuje také na to, že fosfor je nejdůležitějším energetickým prvkem nervů, intelektu a pohlavních orgánů.


Vápník

Jedním z velmi důležitých minerálních látek je vápník. Společně s fosforem tvoří naše kosti a zuby. Vápník je navíc nezbytný i pro správnou funkci svalové kontrakce, srážení krve, přenos nervových vzruchů nebo aktivaci enzymů.

Jeho nedostatek může vést u dětí k poruchám růstu a křivici (obzvláště v kombinaci s nedostatkem vitaminu D). U dospělých pak může docházet k možnému urychlení ztráty kostní hmoty a vzniku osteoporózy. V kombinaci s nedostatkem fosforu se pak může objevit i eroze dásní nebo únava.


Zinek

Posiluje obranyschopnosti organismu a je důležitý pro správné fungování metabolismu. U dětí je jeho přísun velmi významný co se týče zdravého vývoje. Důležitý je také při léčbě neplodnosti.

Pomáhá předcházet depresím, vyčerpání a zpomaluje proces stárnutí. Pokud máte zinku nedostatek, může se to projevit právě depresemi, zhoršením nálady a nadměrnou únavou. Také byste měli zpozornět, pokud se vám často lámou nehty, vypadávají vlasy, máte problémy s pletí, špatně se vám hojí i ten nejmenší škrábanec nebo pokud se vám zhoršuje paměť, zrak či sluch. To všechno mohou být známky toho, že vašemu organismu zinek chybí. V dospívání může nedostatek zinku navíc způsobit i zpomalení růstu a narušení pohlavního vyzrávání, uvádí web Tajemství zdraví.
 

Kvalitní bílkoviny

Stejně jako jsou ryby zdrojem zdravých tuků ve formě omega-3 mastných kyselin, tak si jejich pravidelnou konzumací můžete zajistit i přísun kvalitních bílkovin. Mimo jiné také na webu BezHladovění.cz se dočtete, že bílkoviny lidské tělo využívá zejména:

  • jako nezbytnou živinu pro tvorbu nových a reparaci starých buněk a tkání
  • pro tvorbu základní stavební struktury všech buněk
  • jako součást regulačních mechanismů (enzymů, hormonů)
  • k obraně organismu (tvorba protilátek)


JAKÉ RYBY JÍST A JAK ČASTO


Už v úvodu článku jsme naznačili, že Češi jsou důkazem toho, že jsme vnitrozemský stát a nemáme takový přísun ryb jako přímořské země. Nicméně to, že jsme zemí rybníků a tradice rybářství je u nás poměrně dobře zakořeněna, to bychom opomíjet neměli. A také na základě toho bychom si měli ryby dopřávat častěji.

Minimálně 2krát týdně

“Ryby jezte 2x týdně,” říká ve videu na stránkách OnaDnes.cz dietoložka, odbornice na výživu PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D. “Pokud se léčíte se srdcem, jezte je 3x týdně,” dodává. 

Další zajímavé video o důležitosti konzumace ryb natočila také specialistka na zdravotní prevenci a výživu PharmDr. Margit Slimáková. Ta upozorňuje také na to, že je - s ohledem na lidské zásahy do přírody - potřeba dávat pozor na to, jaké ryby konzumovat. Často se bohužel stává, že v rybách se nachází plastová mikrovlákna, těžké kovy a pozůstatky škodlivých pesticidů.

Menší a mladší ryby. Nejlépe čerstvé

Proto byste měli konzumovat nejlépe menší druhy ryb, mladší kusy a jednotlivé druhy také střídat. Pokud přemýšlíte nad tím, zda koupit rybu v supermarketu nebo si dát raději rybu čerstvou (nejlépe z volného lovu), pak volte tu druhou možnost.

Za Svět zdraví doporučujeme určitě lososa, a to hlavně kvůli vysokému podílu omega-3 mastných kyselin. Z českých ryb si pak zdraví pojistíte např. candátem. Kromě toho má chuťově výborné maso (hodně je přirovnáváno ke kuřeti) a minimum kostí. 

Ryby ve velkochovech jsou totiž krmeny pro ně nepřirozenou stravou (podobná situace jako např. u velkochovů drůbeže), což se samozřejmě negativně odráží také na výsledné kvalitě masa a nutričních hodnotách z něho připravených pokrmů.

Slimáková doporučuje ve zmíněném videu Bioabecedář Hanky Zemanové, ve kterém si můžete přečíst o rybách ještě více zajímavých informací.

Je to k nám blízko

Svět zdraví v číslech

462 579
zhubnutých kilogramů
93
poraden
214
specialistů